Izdelava bronastih vrat - Sveta vrata Brezje
Zgodbica o nastanku bronastih vrat z obojestransko bronasto reliefno površino.
Uporabljamo Silicijev bron (CuSi3Mn1), ki je zelo odporen na vplive okolja (en liter ima skoraj 9 Kg), je dobro liven (pri 1150 stopinj Celzija), se odlično vari, obdeluje, krivi, ravna in patinira. Pri patiniranju bron prisilimo, da se zaščiti z oksidi, ki pa so različne barve. To počnemo z raztopino različnih soli v destilirani vodi, ki jih nanašamo na vročo ali ogreto bronasto površino. Na koncu dobljeno barvitost povoskamo s posebnimi voski, ki ločijo površino od vplivov okolja.
Za pričetek postopka vlivanja brona po vosku ali na vosek ali po načinu izgubljenega voska, kakor različno imenujemo to delo, potrebujemo MODEL. Model je lahko narejen z uporabo več materialov.
Večinoma je v uporabi glina pa tudi les, mavec, kamen, papir, krpe, stiropor, plinobeton, poliuretan itd ...
V tem primeru, ki ga opisujem smo avtorju pripravili jekleno osnovo na katero smo napeli in privarili močno mrežo, nanjo nametali glino in jo poravnali. Eno osnovo za zunanji del vrat in eno osnovo za notranji del. Podlogi sta dimenzij upoštevajoč vsa krčenja materialov med postopkom.
Tu se začne delo avtorja, ki lahko traja nekaj mesecev, tednov ali dni. Po tej površini modelira sleherni milimeter, uporablja vložke lesa ali blaga ali kaj drugega, kar mu pomaga pri izvedbi zgodbe. Avtor ima že pred začetkom tega materialnega dela narejeno študijo ali načrt kako bo ideje oblikoval v glini.
Ko avtor konča svoje delo je to za nas MODEL.
Iz modela moramo narediti KALUP v katerem bo mogoče narediti voščeni MODEL, ki je točno takšen kot kiparjev model, le da ima določeno debelino med 5 in 7 milimetri.
Torej cela vrata z vsemi figuricami na površini so bila v enem delu postopka VOŠČENA.
Kalup naredimo tako, da na avtorjev model nanašamo silikonsko gumo v več slojih, kar je za nas, ko se strdi točen negativen zapis površine. Strdi se do stanja elastičnosti, je kot neka debela koža modela.
Na gumo nanesemo MAVČNO KAPO okrepljeno s prejo in lesom. KAPO odstranimo in obrnemo, gumo oluščimo iz MODELA in položimo v KAPO, da dobi pravilno lego in obliko. To je naš KALUP in je zelo točen odtis ali posnetek tistega kar je naredil avtor. Kalup ni en kos ampak je previdno razdeljen na več manjših, da je postopek naprej sploh mogoč. V našem primeru je devet kosov za zunanji del obeh kril in devet za notranji del obeh kril.
KALUP služi za izdelavo voščenega modela. Na kalup s čopičem nanašamo vroč vosek ,ki se na površini ohlaja in prehaja v trdo stanje. To lahko počnemo do zahtevane debeline, ga oblivamo ali polagamo vroče mehke voščene plošče , katere določajo debelino voščenega modela pa tudi BRONA.
Kolikšna je debelina voska tolikšna bo debelina BRONA. Prostor, ki ga zapusti vosek kasneje napolni BRON.
Na voščene modele nalepimo voščene cevke, kanale in zračnike, retuširamo in odpravljamo morebitne napake. Avtor v tem delu lahko doda piko ni, ker KAR JE VOSKA bo kasneje BRON .
Voščen kos vrat s kanali in zračniki, ki so tudi voščeni opažimo in zalijemo(kakor da bi jih zabetonirali) v pokončni legi z našo livarsko malto(opečni pesek, mavec in voda).
Nastane trd kvader v katerem je zalit del voščenih vrat. Zaliti so tudi nalivni kanali in zračniki.
Ta trd kvader mi imenujemo FORMA. Ko naredimo dovolj FORM napolnimo sušilnico in jo prižgemo.
V sušilnici, ki jo imenujemo KOPA vosek izgori pri 600 stopinjah Celzija in zapusti prostor v obliki MODELA debeline med 5 in 7 mm.
KOPA deluje okoli 70 ur potem pa sledi 24 urno ohlajanje.
Ohlajene FORME znosimo ven iz KOPE in jih postavimo na mesto vlivanja brona. V tem trenutku so vrata nič drugega kot zračna špranja, ki jo je vosek zapustil v FORMI. Forme je potrebno obsuti in zabiti s peskom, da jih med vlivanjem brona ne bi odprlo, razneslo ali zdrobilo.
V tem času je že stopljen bron, ki čaka pri svoji livni temperaturi na vlivanje.
Bron topimo v pečeh z loncem. Peč je valjaste oblike in v sredini je grafitni lonec, okoli katerega kroži ogenj. Ogenj napravi ogromen oljni ali plinski gorilnik. V petih urah je 300 kg brona nared za vlivanje.
Iz peči, ki je nagibna bron pretočimo v znotraj obzidano posodo ,ki ji rečemo FANA. FANA je na dvigalu, tako da brez večjega naprezanja vlijemo tudi večje količine brona v FORME. Vlivanje ene FORME traja do ene minute, bron pa se tudi hitro ohladi do te mere, da je čvrst in prenese odpiranje ali razkopavanje forme.
Bronaste kose vrat operemo z vodo pod visokim pritiskom in mešanico kremenčevega peska. Sledi rezanje kanalov in puljenje žebljev, ki so služili za distanco, ko v formi ni bilo voska.
Luknjice od žebljev zavarimo z istim materialom kot so vrata in jih obdelamo(CIZELIRAMO) tako, da se ne vidi kje so bile. Dele vrat zvarimo skupaj v celoto in površino predvsem pa vare SCIZELIRAMO spet do te mere, da se ne vidi sledi postopka. Ko smo imeli sprednji in zadnji del vrat v celoti zvarjen in obdelan je sledilo ravnanje robov z velikim kladivom ali macolo, tako da dobimo dve vzporedni površini. Ta dva reliefa na razdalji približno 10 cm združimo v celoto tudi s pomočjo profilov iz nerjavnega železa.
Sledi rezanje, tako da dobimo dva krila vrat, ki pa se morata prilegati v odprtino v baziliki, katero je pripravil mojster pasar. Ta trenutek smo izkoristili za pomerjanje in smo se z surovimi vrati odpravili na Brezje in pomerjali, če je vse v redu in da ne bi bilo težav pri montaži.
Sledilo je zapiranje robov z bronastimi ploščami, cizeliranje vseh posegov in na koncu patiniranje,ki ga je v celoti opravil kar avtor Mirsad Begić sam.
Montažo smo opravili med dvaindvajseto in triindvajseto uro na silvestrovo leta 2015. Zaradi predhodnega pomerjanja ni bilo napak ali odstopanj.
Delovno silvestrovanje v znamenju Svetih vrat in leta usmiljenja je bilo posebno doživetje, ki ga bomo še dolgo pomnili.



